مرکز آموزش

سوالات متدوال در مورد دامنه های IR

برخی از بیشترین سوالات کاربران در مورد دامنه های آی آر به شرح زیر می باشد که به آن ها پاسخ داده شده است.

۱. من یک دامنه IR ثبت کرده ام دامنه من چه زمان فعال می گردد؟
 
دامنه های آی آر باید از سمت فیزیک نظری تایید نهایی بشوند و از آن جایی که این کار توسط انسان و غالبا در روزهای کاری و ساعات اداری انجام می شود، بین ۲ تا ۲۴ ساعت (بستگی به زمان سفارش شما دارد که در ساعات اداری باشد یا خیر) دامنه شما تایید خواهد شد. دامنه ها بلافاصله پس از پرداخت بصورت آنی و آنلاین در شناسه اختصاصی irnic شما در مرکز نیک ثبت شده و حق امتیاز آن برای شما خواهد بود و شخص دیگری نمی تواند آن را تصاحب کند. توجه کنید به دلیل تعطیل بودن سازمان فیزیک نظری در روز های پنجشنبه و جمعه و همچنین تعطیلات رسمی، دامنه هایی که در این روز ها و یا عصر روز قبل از تعطیلات ثبت شوند در اولین روز کاری پس از تعطیلات تایید می شوند.

۲. چگونه می توانم وضعیت فعلی دامنه خود را بررسی کنم؟

شما می توانید بصورت آنلاین وضعیت دامنه های خود را از طریق بخش کاربری خود پیگیری و مشاهده کنید تا ببینید که دامنه شما ثبت شده، فعال شده است یا نیاز به ارسال مدارک دارد. (آموزش بررسی وضعیت ثبت دامنه های آی آر)

۳. یک دامنه آی آر چه وضعیت هایی ممکن است داشته باشد و باید برای هر کدام چه کاری انجام دهم؟

۱) دامنه رزرو شده است و در حال بررسی است: دامنه توسط کارشناس مرکز نیک بررسی و تایید نشده است. (زمان تایید در ساعات اداری توسط اپراتورهای مرکز نیک انجام می شود. حدوداً ۲ تا ۲۴ ساعت کاری بعد از ثبت تایید انجام می شود)
۲) دامنه ثبت شده است و فعال است: دامنه توسط کارشناس مرکز نیک تایید شده و فعال است و قابل استقاده است.
۳) دامنه رزرو گردیده است، برای تکمیل درخواست ثبت دامنه، مستندات نیاز است: برای فعال شدن دامنه باید مدارک (تعهد نامه + اسکن کارت ملی) ارسال کنید. (آموزش ارسال مدارک به نیک)
۴) دامنه منقضی شده است: اعتبار دامنه به اتمام رسیده است و جهت تمدید اعتبار باید آن را تمدید کنید.
۵) دامنه قفل شده است: دامنه منقضی شده و از زمان انقضاء دامنه بیش از ۳۰ روز گذشته است، در ۳۰ روز اول منقضی با همان هزینه اولیه می توانید دامنه را تمدید نمائید و در ۳۰ روز دوم منقضی و قفل می باشد که می باید برای رفع قفل هزینه برابر با یک سال ثبت دامنه را پرداخت نمائید . (آموزش نحوه قفل گشایی دامنه های آی آر)


توجه: تاریخ اولیه انقضاء یک دامنه (هویز) قبل از تایید شدن توسط نیک ۷ روز از زمان ثبت خواهد بود.

توجه: معمولاً برای همه دامنه ها مدارک درخواست نمی گردد، اگر مرکز نیک بصورت ایمیل اعلام کرد یا در پنل دامنه شما درج شده بود، لازم است تا مدارک ارسال شود.

توجه: هر گونه تغییر اطلاعات دامنه، تایید دامنه، درخواست مدارک و ... توسط مرکز نیک بصورت ایمیل به اطلاع شما خواهد رسید، لذا آدرس ایمیل واقعی خود را وارد و همواره آن را بررسی کنید و توصیه می شود جهت امنیت بیشتر ایمیل شما Gmail باشد.

۴. دامنه آی آر ثبت کردم ولی کار نمی کند؟!

در صورتیکه یک دامنه ثبت کرده اید و کار نمی کند به یکی از دلالیل زیر خواهد بود و موارد زیر را بررسی باید کرد:

- دامنه شما هنوز توسط مرکز نیک تایید نشده است (وضعیت دامنه خود را مشاهده کنید)
- دامنه شما برای فعال شدن نیاز به ارسال مدارک دارد (وضعیت دامنه خود را مشاهده کنید)
- دامنه شما منقضی شده است (وضعیت دامنه خود را مشاهده کنید)
- DNS هاست روی دامنه تنظیم نشده است / مقادیر آدرس DNS اشتباه است.
- DNS هاست غیرفعال است / سرور پاسخ نمی دهد.
- DNS را به تازگی تنظیم کرده اید و برای اتصال در بستر وب باید ۲ تا ۷۲ ساعت زمان سپری شده باشد تا دامنه به هاست متصل شود.
 
از سایت انتو دی ان اس می توانید مشکل دامنه و اتصال به هاست را بررسی و رفع مشکل کنید: intodns.com


۵. دامنه یکساله / پنج ساله ثبت کردم ولی چرا تاریخ انقضاء دامنه من در هویز دامنه یک هفته پس از ثبت است؟

دامنه های آی آر پس از ثبت آنلاین رزرو می شوند و اگر اپراتور مرکز نیک دامنه را تایید کند بعد از آن تاریخ انقضاء دامنه یکساله / پنج ساله فعال می گردد، چنانچه دامنه شما پس از یک هفته به دلیل ناقص بودن مدارک و ... تایید نشود، بصورت خودکار حذف شده و هزینه عودت پیدا می کند.

۶. اگر مرکز نیک از من مدارک خواست و من را مدارک ارسال نکنم و منتظر بمانم چه می شود؟

اگر در وضعیت دامنه شما نوشته بود "برای تکمیل درخواست ثبت دامنه، مستندات نیاز است" باید حتماً مدارک را به نیک آپلود کنید، در صورت عدم توجه پس از 10 روز دامنه شما از چرخه ثبت خارج و هزینه به حساب کاربری شما عودت پیدا می کند.

۷. آدرس سایت مرکز نیک چیست؟
سایت مرکز نیک www.nic.ir می باشد و تمامی دامنه های پسوند نقطه آی آر از طریق این مرکز بصورت شناسنامه دار ثبت و قابل مدیریت هستند.

۸. آیا دامنه من در سایت نیک هم قابل دسترس است؟
بله، تمام نمایندگان به سایت مرکز نیک متصل هستند و دامنه ها بنام شما و در شناسه اختصاصی (شناسه نیک) ثبت می شوند، با داشتن شناسه نیک و رمز عبور نیک می توانید براحتی به سایت مرکز نیک وارد شوید و دامنه های ثبت شده خود را مشاهده، مدیریت نمایید.
 
 
۹. من شناسه ام را از طریق سایت شما ثبت کرده ام ولی رمز ورود به کنترل پنل دامنه و پاسخ سئوال امنیتی رو برای ریست کردن رمز نمیدونم چیکار باید انجام بدم؟
 
شناسه‌هایی که توسط نمایندگان مرکز ثبت دامنه (ایجاد شناسه نیک از طریق سایت ما) ایجاد می‌شوند به صورت پیش فرض قابلیت دسترسی به پنل دامنه را ندارند و همچنین فاقد رمز عبور، پرسش و پاسخ محرمانه می باشند. برای فعال کردن دسترسی این شناسه‌ها به پنل دامنه می‌توانید طی یک درخواست رسمی سئوال و پاسخ محرمانه و رمز عبور مورد نظر خود را از طریق ارسال به فکس و یا به صورت اسکن شده و از طریق ایمیل [email protected] به مرکز ثبت دامنه های آی ار ارسال نمایید.
پاسخ سئوال محرمانه و رمز عبور درخواستی شما باید حداقل ۶ کاراکتر مجاز شامل اعداد و حروف لاتین باشد و توسط صاحب شناسه بصورت رسمی و امضا شده و به همراه کپی مدرک شناسایی (برای اشخاص حقیقی کپی کارت ملی و برای اشخاص حقوقی نوشتن درخواست در سربرگ و ارسال کپی روزنامه) ارسال گردد.
 
۱۰. پسورد و پاسخ سئوال امنیتی شناسه نیک خودم رو درسایت Nic.ir فراموش کردم چکار باید بکنم؟
 
پاسخ جدید سوال محرمانه خود را طی یک نامه رسمی به واحد ثبت دامنه از طریق فکس یا به صورت اسکن شده و از طریق ایمیل [email protected] به Nic.ir ارسال نمایید. پاسخ سئوال محرمانه و رمز عبور درخواستی شما باید حداقل ۶ کاراکتر مجاز شامل اعداد و حروف لاتین باشد و توسط صاحب شناسه بصورت رسمی و امضا شده و به همراه کپی مدرک شناسایی (برای اشخاص حقیقی کپی کارت ملی و برای اشخاص حقوقی نوشتن درخواست در سربرگ و ارسال کپی روزنامه) ارسال گردد.
 
۱۱. دامنه من توسط Nic.ir تایید نشده هزینه اش چگونه برگشت میخورد؟
 
معمولا بعد از کنسل شدن دامنه توسط Nic.ir هزینه به صورت خودکار توسط سیستم به حساب کاربری شما بازگشت داده شده و ایمیلی برای شما ارسال میگردد در صورت عدم دریافت ایمیل با ارسال تیکت به واحد دامنه ها درخواست عودت وجه رو اعلام کنید.

۱۲. Nic.ir چرا از من مدارک و تعهدنامه می خواهد؟

جای نگرانی نیست! مرکز نیک برای اینکه دامنه ثبت شده مربوط به مرکز، نهاد و ... نباشد، برای یکبار از شما یک تعهدنامه + اسکن کارت ملی دریافت می کند، این مدارک فقط به جهت این است که از برخی نام ها و دامنه ها سوء استفاده نشود.
همچنین اگر دامنه زیر مجموعه نقطه آی آر ثبت کنید نیاز به ارسال مدارک سازمانی، شرکتی و ... خواهد داشت که جهت احراز هویت انجام می گیرد. به عنوان مثال ثبت دامنه co.ir فقط برای افراد حقوقی که مدارک ثبت شده یک شرکت را داشته باشند امکان پذیر می باشد و اگر یک فرد عادی اقدام به ثبت این پسوندها کند و مدارک را نداشته باشد، دامنه تایید نشده و لغو می گردد و هزینه آن عودت پیدا می کند.

۱۳. Nic.ir از من مدارک خواسته است چکار کنم؟

اگر دامنه شما نقطه آی آر است در بخش کاربری شما و دامنه مورد نظر وضعیت دامنه "در انتظار ارسال مدارک" قید شد، شما باید به سایت nic.ir مراجعه و پس از ورود به بخش کاربری خود (تعهد نامه + اسکن کارت ملی) خود را از بخش ارسال مدارک برای این مرکز ارسال کنید.
دقت کنید که اگر دامنه شما زیر مجموعه نقطه آی آر باید مثلاً co.ir باید مدارک مربوط به روزنامه رسمی شرکت و ... را برای مرکز نیک ارسال کنید تا دامنه با پسوند co.ir تایید و ثبت گردد. برای مشاهده تمونه متن تعهد نامه کلیک کنید...
۱۴. Nic.ir برای ثبت دامنه درخواست مدارک کرده و من مدارک لازم را ندارم چطور می تونم درخواست ثبت دامنه رو کنسل کنم؟
 
با ارسال یک تیکت به واحد ثبت دامنه ها و اعلام نام دامنه درخواست خود را مبنی کنسل کردن و عودت وجه هزینه دامنه اعلام کنید.
 
۱۵. دی ان اس های دامنه من هنوز ست نشده چیکار باید کنم؟

پس از فعال شدن دامنه به بخش کاربری خود در دولت هاست مراجعه و با کلیک روی دامنه دی ان اس را آنلاین تنظیم کنید.
دقت کنید که DNS دامنه ها پس از فعال شدن نهایی یک دامنه قابل اتصال و ویرایش هستند، یعنی قبل از تایید شدن و فعال شدن کامل DNS دامنه اعمال نشده و کلاً دامنه کار نخواهد کرد.
با توجه به آموزش "روش بررسی وضعیت DNS های یک دامنه" دی ان اس های فعلی دامنه خود را بررسی کنید و اشکالات احتمالی را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز با مطالعه مقاله "آموزش تغییر DNS دامنه های IR" نسبت به تنظیم DNS های دامنه خود اقدام کنید.

۱۶. شناسه حقیقی یا حقوقی یا سازمانی چیست؟ کدام را باید ایجاد کنم؟

اگر کاربر عادی هستید باید شناسه حقیقی ایجاد کنید، شناسه های حقوقی برای شرکت ها، شناسه های سازمانی برای سازمان و ... می باشد.
برای ثبت پسوند های co.ir نیاز به داشتن شناسه حقوقی می باشد.
برای تایید دامنه های co.ir و ... نیاز به ارائه مدارک شرکت حقوقی مثل روزنامه رسمی و ... می باشد.

۱۷. آیا می توانم دامنه هایی مثل co.ir یا gov.ir ثبت کنم؟

اگر کاربر عادی یعنی حقیقی هستید خیر! این گونه دامنه ها نیاز به ایجاد شناسه مخصوص حقوقی و سازمانی و ... بوده و حتماً باید هویت آن شرکت و سازمان توسط ارسال مدارک و تایید کارشناس مرکز نیک بررسی و تاید گردد.
در صورت ثبت سفارش چنین دامنه هایی در صورت عدم ارسال مدارک لازم، دامنه لغو خواهد شد.
 
۱۸. شناسه این مرکز در Nic.ir چیست ؟
 
شناسه ما در سامانه Nic.ir برابر شناسه قرار داد D95182 / شناسه fa482-irnic می باشد. این شناسه در فرآیند های تمدید و انتقال دامنه های IR قابل استفاده می باشد.

۱۹. شناسه من در نیک مسدود شده است، چکار باید انجام دهم؟

اگر اطلاعات کاربری شما صحیح وارد نشده باشد و اطلاعات غلط یا جعلی باشد.
برای پی بردن به علت آن یک درخواست به [email protected] ارسال کنید و سوال کنید.
همچنین در ساعات پشتیبانی می توانید با مرکز نیک تماس بگیرید و از آن ها راهنمایی بگیرید.

۲۰. چگونه می نوانم اطلاعات دامنه خود شامل تلفن، آدرس و موبایل را تغییر دهم؟

با مراجعه به پنل نیک می توانید این اطلاعات را ویرایش کنید، برای تغییر شماره موبایل و تلفن باید یک درخواست کتبی بصورت نامه اسکن شده حاوی اطلاعات جدید به [email protected] ارسال کنید.
همچنین در ساعات پشتیبانی می توانید با مرکز نیک تماس بگیرید و از آن ها راهنمایی بگیرید.

۲۱. چگونه می نوانم اطلاعات یک دامنه شامل نام و تلفن صاحب دامنه، تاریخ انقضاء، تاریخ ثبت و ... را بدست بیاورم؟

برای مشاهده تاریخ ثبت، بروز رسانی، انقضاء دامنه و اطلاعات تماس صاحب دامنه و ... می توانید از بخش کاربری خود اقدام کنید و یا از سرویس "Whois Domain" استفاده کنید، دقت کنید که در هویز نیک تاریخ ثبت و انقضا دامنه دیگر نمایش داده نمی شود و مخفی شده است.

۲۲. دامنه خود را اشتباه ثبت کرده ام و یا می خواهم آن را تغییر یا حذف کنم؟
 
در صورتیکه وضعیت دامنه شما "در حال بررسی" باشد و یا نیازمند ارسال مدارک باشد و توسط مرکز نیک تایید و فعال  نشده باشد می توانید از پنل nic.ir دامنه را آنی لغو نمایید و هزینه پس از عودت نیک به حساب کاربری سما عودت پیدا خواهد کرد.
در صورتیکه دامنه برای تایید "نیاز به ارسال مدارک" باشد و مدارک را ارسال نکنید بصورت خودکار پس از ۷ روز دامنه لغو و مبلغ بدون نیاز به درخواست خودکار عودت داده می شود.
در صورتیکه دامنه در وضعیت "ثبت و فعال" باشد مطابق قوانین مرکز نیک تحت هیچ شرایطی امکان لغو و عودت وجه وجود نخواهد داشت.

۲۳. قصد انتقال دامنه آی آر خود به یک شناسه دیگر (صاحب امتیاز جدید) را دارم چکار کنم؟
 
مقاله آموزش تغییر مالکیت (انتقال) دامنه های IR را مطالعه کنید

آیا این پاسخ به شما کمک کرد؟  پرینت این مقاله

در همین زمینه


ثبت دامنه ایرانی آی آر

دامنه در حقیقت نام وب سایت شما می باشد که از دو قسمت نام و پسوند تشکیل شده است. پسوندهای بین...

چگونه یک دامنه را تمدید و یا به پنل خود منتقل کنم؟

برای تمدید و یا انتقال دامنه خود ابتدا رابط نماینده و رابط مالی دامنه رو از nic.ir بر روی شناسه...

نمونه متن تعهد برای ثبت دامنه های IR

برخی از دامنه ها در نیک باید توسط مدارک و تعهدنامه تایید شوند تا در آینده دامنه مربوطه به سازمان...

آموزش تغییر مالکیت (انتقال) دامنه های IR

توجه داشته باشید در طول فرآیند انتقال و تغییر مالکیت دامنه های IR، قابلیت تمدید دامنه غیر فعال می...

پس از منقضی شدن یک دامنه چه اتفاقی برای آن روی می دهد؟

پس از اینکه دامنه آی آر منقضی می شود تا ۶۰ روز شما برای تمدید دامنه خود فرصت دارید لذا در صورت...